ذخیره دانشگاه آزاد چیست ؟ نحوه ثبت نام و شرایط قبولی

ذخیره دانشگاه آزاد چیست ؟ نحوه ثبت نام و شرایط قبولی
20 مهر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

ذخیره دانشگاه آزاد در کارنامه نهایی به چه معناست؟ خب بدون هیچ وقت تلف کردنی میریم سر اصل مطلب :

(( عبارت ذخیره در کنار نتیجه نهایی داوطلبان یعنی اینکه قبولی شما در رشته محل انتخابی موفقیت آمیز بوده اما قبولی قطعی وابسته به یک سری شرایط هم هست. )). داوطلبانی که در کارنامه هاشون عبارت ذخیره درج شده، در ابتدا باید تمایل خودشون برای ثبت نام در دانشگلاه آزاد رو با پر کردن یه تعداد فرم نشون بدن و بعدش منتظر اعلام نتایج ذخیره دانشگاه آزاد بمونن. 

حالا اینکه نتایج ذخیره دانشگاه آزاد کی میاد؟، یا مثلا اینکه ردیف در ذخیره دانشگاه آزاد چیست؟ یا اینکه چقدر احتمال قبولی ذخیره دانشگاه آزاد وجود داره؟ و اینکه نمونه کارنامه ذخیره دانشگاه آزاد چجوریه؟ و در نهایت قراره سرنوشت بچه هایی که ذخیره هستند چی بشه رو می تونی با مطالعه همین مقاله متوجه بشی چون صفر تا صد ذخیره دانشگاه آزاد رو با  کامل ترین و موثق ترین اطلاعات براتون قرار دادیم،‌که دیگه هیچ نقطه مبهمی براتون وجو نداشته باشه. پس با خوندن این مقاله میتونی جواب دقیق همه سوالاتت رو بگیری. با این حال اگه بازم سوالی داشتی

ذخیره دانشگاه آزاد چیست؟

اول از همه میریم سراغ پاسخ به سوال اصلی شما، ذخیره دانشگاه آزاد یعنی چی؟  گاها شما به هنگام دریافت نتایج نهایی کنکور دانشگاه آزاد به کلمه ذخیره بر می خورید، ذخیره یعنی در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت نام برای داوطلبان دیگر وجود دارد.
به طور کلی باید گفت اعلام ذخیره دانشگاه آزاد برای داوطلبانی هست که ترازشون در کنکور ۱۴۰۲ در یکی از رشته هایی که فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد انتخاب کردند به نفر آخر پذیرفته شده در رشته محل مذکور نزدیک باشه. این دسته از داوطلبان  در صورت تمایل می تونند در تاریخی که توسط سازمان سنحش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام میشه نسبت به ثبت نام در رشته محل و دانشگاه مورد نظر اعلام آمادگی کنند تا دانشگاه محل قبولی در صورت داشتن ظرفیت آن ها را پذیرش نماید.

منظور از تراز قبولی ذخیره دانشگاه آزاد

در کارنامه منتشر شده از سمت دانشگاه آزاد، تراز هر فرد به نسبت آخرین فردی که در  آن کد رشته محل پذیرفته شده، درج شده و داوطلبان می تونند اختلاف ترازشون رو نسبت به نفر آخر قبولی در هر کد رشته محل انتخابیشون ببینند. در صورتی که تراز و رتبه داوطلبان با تراز و رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته دیگه ای در دانشگاه دیگه ای برابر باشه و داوطلب نتونه در دانشگاه مورد نظر خودش قبول بشه، دانشگاه آزاد روبروی رشته دیگه ای که از نظر تراز و رتبه متناسب با نمره داطلب هست، در کارنامه  قبولی داوطلب عنوان ذخیره درج میکنه.

طبق اعلام دانشگاه آزاد اسلامی آن دسته از داوطلبانی که بر اساس نتایج قبولی دانشگاه آزاد در سالهای گذشته تراز بالاتری دارند، شانسشون برای قبولی در رشته محل انتخابی که به عنوان ذخیره اعلام شدند بسیار بیشتره، در واقع در صورتی که فردی از قبول شدگان در رشته محل قبولی خودش به هر دلیلی ثبت نام نکرد  این افراد جایگزین میشن و می تونن ثبت نامشون رو کامل کنند.
 همچنین طبق  تجارب سالهای گذشته، دانشگاه آزاد برای داوطلبانی که تراز بالاتری دارند و به نسبت شانس قبولیشون بالاتره، یک رشته محل رو به عنوان ذخیره در نظر میگیره و برای داوطلبانی که از تراز پایین تری برخوردار هستند بین یک تا سه رشته محل رو  به عنوان ذخیره در نظر میگیره.

منظور از ردیف در ذخیره دانشگاه آزاد چیست؟

با اعلام نتایج دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ برای بعضی از داوطلبان عنوان ذخیره  روبروی کد رشته محل های انتخابی درج شده که باید در سایت سنجش و پذیرش مربوط به دانشگاه آزاد ثبت نام کنند و فرم های مربوط به اعلام آمادگی برای ثبت نام در رشته محل مورد نظر رو پر کنند.
 داوطلبان در قسمت توضیحات کارنامه نهایی با عبارت ردیف ذخیره روبرو خواهند شد که نشان دهنده تعداد ذخیره های جلوتر از داوطلب هستند. به عنوان مثال عبارت  ذخیره ردیف 17 در انتخاب سوم یعنی داوطلب مورد نظر نفر هفدهم در لیست ذخیره های دانشگاه مورد نظر هست.

احتمال و شانس قبولی ذخیره دانشگاه آزاد چقدر است؟

شانس قبولی داوطلبان به عنوان ذخیره دانشگاه آزاد به ظرفیت دانشگاه آزاد بستگی داره. اولین‌نکته ای که با توجه به توضیحات گفته شده میشه متوجه شد اینه که برای ذخیره های دانشگاه آزاد ظرفیت جداگانه در نظر گرفته نمیشه.
اگر بخوایم بیشتر توضیح بدیم باید بگیم که گاها پذیرفته شدگان در دانشگاه آزاد به دلایل مختلف مثل شهریه سنگین یا قبولی همزمان در دانشگاه های روزانه و سراسری علی رغم این که در دانشگاه آزد شانس قبولی دارند ولی ثبت نامشون رو کامل نمی کنند و در نهایت ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد خالی می مونه و جا برای پذیرش ذخیره ها باز میشه.
با توجه به سالهای گذشته بسیاری از ذخیره ها در دانشگاه قبول میشن و میتونن ثبت نامشون رو کامل کنند البته باید گفت که این مسئله به میزان متقاضی تحصیل در رشته مورد نظر یا دانشگاه انتخابی هم بستگی داره ولی با این حال چون بحث شهریه برای دانشگاه آزاد خیلی مهمه احتمال قبولی ذخیره های دانشگاه آزاد بالای ۸۰ درصد خواهد بود.

زمان و نحوه ثبت نام در ذخیره دانشگاه آزاد

داوطلبانی که به عنوان ذخیره دانشگاه آزاد انتخاب می شن در صورت تمایل به تحصیل در رشته محل مربوطه در ابتدا باید فرم اعلام آمادگی رو تکمیل کنند. این فرم برای سنجیدن تراز متقاضیان قبولی ذخیره دانشگاه آزاد به نسبت آخرین فرد قبولی می باشد تا بر این اساس  بتونند ظرفیت های باقی مونده در رشته محل مورد نظر رو به وسیله افراد با تراز بالاتر پر کنند.
افرادی که به عنوان ذخیره دانشگاه آزاد پذیرفته شدند باید تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۲ نسبت به تکمیل فرم آمادگی تحصیل در رشته محل قبولی ذخیره به سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org مراجعه کنند.

راهنمای تصویری ثبت نام ذخیره دانشگاه آزاد 1402

1: در ابتدا متقاضیان ثبت نام در رشته محل انتخابی باید وارد سایت  سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoonm.org بشن و روی گزینه اعلام آمادگی به منظور ثبت نام ویژه ذخیره آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ کلیک کنند.

راهنمای ثبت نام ذخیره دانشگاه آزاد 1

۲:در این مرحله داوطلب باید کد ملی و کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد رو وارد کنه تا فرم اعلام آمادگی ذخیره دانشگاه آزد براش نمایش داده بشه.

راهنمای ثبت نام ذخیره دانشگاه آزاد 2

تفاوت تکمیل ظرفیت با ذخیره دانشگاه آزاد

در صورتی که ذخیره های دانشگاه آزاد برای ثبت نام اقدام کرده باشند و همچنان ظرفیت رشته محل مورد نظر خالی بمونه، دانشگاه آزاد برای پر کردن ظرفیت های خالی به داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قبولی در اعلام نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد نشدند یک شانس دیگه میده و اقدام به پذیرش دانشجو به وسیله تمکیل ظرفیت میکنه.

با توجه به توضیحاتی که داده شد باید بگیم که  قبولی ذخیره ها با تکمیل ظرفیت متفاوت هست و اولویت قبولی یه جورایی با ذخیره هاست و در صورتی که ظرفیت با ذخیره ها پر نشد نوبت به پذیرش دانشجو با تکمیل ظرفیت میرسه.

نمونه کارنامه ذخیره دانشگاه آزاد

اینجا براتون یه نمونه از کارنامه داوطلبی که به عنوان ذخیره در دانشگاه آزاد پذیرفته شده قرار دادیم تا طبق توضیحات بالا بتونید تحلیلش کنید.

نمونه کارنامه ذخیره دانشگاه آزاد

آنچه باید در رابطه با ذخیره های علوم پزشکی بدانید:

  • داوطلبی که با عبارت قبولی ذخیره در رشته محل انتخابی خود روبرو میشه باید در صورت تمایل نسبت به تحصیل در رشته محل مذکور فرم  مربوط به درخواست ثبت نام در صورت وجود ظرفیت  رو پر کنه. تاریخی که برای پر کردن این فرم در نظر گرفته شده تا ساعت ۲۴ روز ۱۹ مهر ماه می باشد
  • داوطلبانی که در کارنامه نهایی دانشگاه آزاد با عنوان  قبولی ذخیره دانشگاه آزاد 1402در یکی از رشته محل های انتخابی خود برخوردند، حق ثبت نام در آن واحد رو دارند ولی با این شرط که برای آن ها قبولی قطعی در نظر گرفته نشده. در واقع باید گفت قبولی قطعی این دسته از داوطلبان وابسته به وجود ظرفیت بر اساس اولویت ترازهای متقاضیان خواهد بود.
  • قبولی ذخیره به هیچ وجه تضمین شده نیست و ممکنه ظرفیت دانشگاه به هنگام ثبت نام افراد پر بشه و جا برای ذخیره ها باقی نمونه. بنابراین اگر در در دانشگاه سراسری هم پذیرفته شده‌ اید، حتما برای ثبت نام قطعی در آن اقدام نمائید. در صورت قبولی قطعی در رشته محل مورد نظرتون در دانشگاه آزاد می تونید از دانشگاه روزانه انصراف بدید.

جواب ذخیره های دانشگاه آزاد کنکور 1402 کی میاد؟

بعد از این که داوطلبان برای اعلام ذخیره دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کردند، دانشگاه آزاد به بررسی رتبه و نمره داوطلبان و متقاضیان برای قبولی در کد رشته محل های انتخابی می پردازد و بعد از این که بررسی های لازم انجام شد نتیجه رو با داوطلبان اعلام می کنه.
معمولا نتایج تا پایان مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد اعلام میشه چون در اون زمان میزان ظرفیت دانشگاه آزاد نسبت به پذیرش ذخیره ها هم مشخص میشه.

 به محض اعلام جواب ذخیره دانشگاه آزاد ۱۴۰۲، این مقاله بروزرسانی شده و به شما اعلام خواهد شد.

چگونه متوجه بشیم که در ذخیره دانشگاه آزاد پذیرفته شدیم؟

بعد از اعلام نتایج نهایی دانشگاه آزاد نسبت به قبولی ذخیره های دانشگاه آزاد، داوطلبانی که به صورت ذخیره قبول شده بودند و  فرم اعلام آمادگی برای ثبت نام در رشته محل مورد نظر رو پر کردند، در صورت قبولی قطعی باید برای کامل کردن ثبت نامشون اقدام کنند.
داوطلبانی که برای ثبت نام در دانشگاه آزاد در مهلت اعلام شده توسط دانشگاه آزاد جهت ثبت نام در رشته محل مورد نظر اعلام آمادگی کردند، برای این که متوجه بشن قبولیشون در رشته محل مورد نظر در دانشگاه آزاد قطعی شده باید بعد از اعلام نتایج قبولی ذخیره دانشگاه آزاد وارد سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoo.org بشن. این دسته از داوطلبان بعد از ورود به سایت سنجش دانشگاه آزاد باید آزاد کد ملی و شماره داوطلبیشون رو وارد کنند و بار دیگه کارنامه نهایی انتخاب رشته آزادشون رو بررسی کنند. درج شماره دانشجویی موقت در بالای کارنامه نهایی به منظور قبولی قطعی داوطلب در رشته محل مورد نظر بوده و داوطلب باید جهت ثبت نام قطعی خودش اقدام کنه.

سوالات متداول

  • عنوان ذخیره در کارنامه نهایی دانشگاه آزاد به منظور قبولی قطعیه؟

    خیر، ممکنه تمام داوطلبینی که به صورت قطعی قبول شدند بخوان در رشته محل مورد نظر ثبت نام کنند و در نهایت دانشگاه مربوطه ظرفیت خالی برای پذیرش ذخیره ها نداشته باشه.

  • تکمیل ظرفیت با ذخیره دانشگاه ازد متفاوته؟

    بله، در صورتی که دانشگاه برای قبولی ظرفیت داشته باشه ابتدا اولویت با ذخیره هاست و در صورت داشتن ظرفیت بعد از پذیرش ذخیره ها دانشگاه آزاد برای پر کردن ظرفیت خالی خود در رشته مورد نظر اقدام به پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت میکنه.

نظرات کاربران 10 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. شقایق

    اینکه کدوم شهر ذخیره قبول شیم به چی بستگی داره

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من

      به اولویت و ترتیب انتخاب شما در انتخاب رشته 

  2. حسین پوربافرانی

    بچه ام سال 1401 قبولی دانشگاه آزاد را آورد ونرفت آیا رشته قبولیش ذخیره میشود برای امسال

    • مدیکال استوز

      سلام حسین جان خیر

  3. حسین پوربافرانی

    اینکه میگن رشته قبولیت در دانشگاه آزاد تادو سال ذخیره میمونه درسته یا نه

    • مدیکال استوز

      سلام حسین جان چنین چیزی تا به حال نشنیدم

  4. زهرا

    سلام ذخیره یعنی نیم سال دوم شروع میشه؟

    • مدیکال استوز

      سلام زهرا جان خیر 

  5. دلبر

    سلام ذخیره هایی که براشون قبولی زده الان باید چیکار کنند ؟ آیا باید مدارکی رو بارگذاری کندد یا خیر

    • مدیکال استوز

      سلام برای  ثبت نام به دانشگاه مراجعه کنید.

  6. فائزه

    سلام وقت بخیر بنظر شما دقیقا کی جواب قبولی ذخیره ها میاد؟ من ردیف ۹ رشته مامایی دانشگاه زنجان هستم خیلی نگرانم

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من❤🌱بعد از اتمان مهلت ثبت نام دانشگاه ازاد میاد

  7. زهرا

    دخترم ذخیره ۳۳ پرستاری هستش چند درصد احتمال قبولیش هستش،

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من ❤🌱باید منتظر جواب بمونید

  8. Naaz

    سلام،ببخشید ردیف ۱۵ پرستاری توی انتخاب یک،واحد یاسوج چقدر شانس دارم،تراز کلم ۷۶۰۰ هست و بهمون گفتن مجوز رسمی دارن از تهران برا افزایش ۲۰ نفر دیگه،امکانش چقدر هست؟؟؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من احتمالا مثل ۵ سال گذشته همه ذخیره هارو قبول میکند❤🌱موفق باشید

  9. سارا

    سلام جواب ذخیره ها کی میاد ذخیره اتاق عمل ردیف هشت چقد احتمال قبولی هست ؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من❤🌱جواب ذخیره ها بعد از ثبت نام دانشگاها میاد

  10. مهنا صامتی

    سلام ردیف۳۰ هوشبری تبریز هستم چقدر احتمال قبولی دارم؟

    • مدیکال استوز

      سلام مهناجان...نگران نباشید سالهای پیش اکثرا تموم ذخیره هارو برداشتن

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه